2012. szeptember 10., hétfő

Táppénz, SFI, kirándulás és meglepetés

TáppénzAzt hittük, hogy erre is sokat lell majd várnunk, de úgy alakult, hogy már ma - 2012.03.23. - megkaptuk az első részt.

Nem tudom, hogy mi alapján számoltak és azt sem, hogy pontosan melyik időszakra vonatkozik, de ma jött postával a csekk 21.744 Kr-ról. Kifejezetten jól jött, mert már kezdett fogyni a pénzünk. Lehet, hogy figyelembe vették a "panaszkodásomat", amit írtam nekik ezügyben (semmi komoly, csak érdeklődtem, hogy mikor utalják, mert sok a kórházi számlám).

Külön érdekesség, hogy nem bankszámlára kaptam, hanem csekket küldtek, amit kiválthatok. Fel is sorolták, hogy hol. Kérdés, hogy át lehet-e utaltatni, mert nem lenne vicces ennyi készpénzzel rohangászni... elkölteni is nehéz lenne, mert mindent a neten fizetek ki vagy a boltokban bankkártyázok. De ennyi pénzért autót lehet venni...

*) Voltam a bankban - Sörmlands Sparbanken -, mondtam, hogy kaptam egy ilyet és nem tudom mi legyen vele... elvette az ügyintéző, elkérte az ID-mat és rátette a bankszámlámra a pénzt. Ezzel el is volt intézve a dolog :)

Az FK weboldala szerint ez a 2012.02.02. és 2012.03.25. közötti időszakra járó táppénz. De februárban kaptam némi fizetést (pontosabban rendeset, csak az kevesebb volt, mint az eddigiek, mert nem túlóráztam és ugye műszakpótlék sem járt.
Azt nem hiszem, hogy ez két havi táppénz lenne, mert akkor nagyon sovány. Ha csak egy havi, akkor viszont kicsit sok :)

Megjött a fizetésem is... levonták a 80%-át, mert azt kapom a Försäkringskassan-tól. A maradék 20%-t viszont kifizették. Ez jelen esetben 3.229 Kr-t jelentett.

Így a hónapban összesen 24.973 Kr-t kaptam... itthon üléssel nem is olyan rossz :)

A táppénz pontos összegét majd a jövő hónapban tudom megmondani, az már biztosan csak egy havi lesz.

SFI
Hívtak Flen-ből, hogy hétfőn kezdhetem (folytathatom) az SFI-t a C szinten. Nem tudom, hogy ez elég nehéz vagy túl nehéz lesz, majd kiderül. A B vizsgát megcsináltuk tavaly ősszel, így elvileg ez a következő, de Nóri is a D szinten kezdett márciusban és ezt is unja, mert sok újat nem tanul...

Ez pl. egy jó támpont lehet a jövendőbeli tanulóknak:
- ha valaki lelkes, szorgalmas és van nyelvérzéke (Nórinak van, nem is kicsi), akkor 1 év alatt kényelmesen megtanulhatja az SFI anyagát. Nóri júliusban kezdett, közben szakdolgozatot írt, államvizsgára készült, itthon háztartást vezetett és hamarosan vizsgázik az utolsó szint anyagából (ez kb. 9 hónap);

- ha valaki nem annyira lelkes, mondhatni lusta és nem sok nyelvérzéke van (mint nekem), akkor munka mellett, anyanyelvi környezetben, kényelmesen eljuthat a C szintre, illetve annak a végére.

Mindketten estire jártunk az első félévben (heti 1 * 2 óra).

*) Idő közben megvolt az első órám is... rögtön egy bemutatkozással kellett kezdenem, elmondtam, hogy ki vagyok, honnan jöttem és miért vagyok itt (meséltem a balesetről is kicsit).
Nem volt könyvem, így egy Eritreából érkezett srác mellé ültettek, akivel sikerült kicsit beszélgetnem is. Elmesélte, hogy politikai menekült (nem akartam mondani, hogy én is, mert azért nem ugyan az a helyzet :) ) és 10.000 USD-ért csempészték el Törökországig, majd további 4.500 EUR-ért jutott el Svédországig. Mindent az USA-ban élő apja fizetett, de Eritreában maradt az anyukája és az 5 testvére... találkozni pedig csak Szudánban tudnak, mert az útlevele nem érvényes Eritreába (gondolom a menekültek ilyet kapnak), a rokonok pedig nem megetnek Etiópiába, mert a két ország között feszült a viszony...
Más típusú problémák, igaz?!

A társaság elég színes, van iráni, kongói, eritreai, orosz és még egy arab srác, aki nem tudom honnan jött.
Mindenki kedves, segítőkész és mosolygós.

A tanár is aranyos volt, adott egy csomó mindent + külön beszélgetett velem egy kicsit. A szünetben azt mondta, hogy szerinte hamarosan írhatom is a vizsgát a C szintből és mehetek a D-re... meglátjuk!

Kirándulás
Vasárnap - 2012.03.25 - megvolt az idei első kirándulásunk is Kovik-ba. A helyet Zsolti ajánlotta, mondván szép, van tengerpart is és jókat lehet ott horgászni. Utóbbi - egyedi módon - minket nem hoz lázba, de a szépség és a tengerpart már vonzó; különösen, amikor 15-17 fok van és tűz a nap!

Kovik tőlünk kb. 50 km és nagyjából ugyan ennyi perc autóval dél-kelet felé:












Kellemes, majdnem végig aszfaltozott út. Ahol nem, ott a föld keményre van döngölve és nem okoz különösebb gondot még az alacsony Beetle-nek sem, hogy jó tempóban végig lehessen menni rajta.

A műholdképeket a Google Maps szolgáltatta (reméljük örömmel :) ).
















Ez pedig a kirándulás helyszíne volt. A bal oldali öbölből indultunk a jobb oldalon lévő irányába. Nem jutottunk el addig, mert azt hittük már ott vagyunk, majd itthon láttuk, hogy mégsem :) Mindenesetre nagyon jól éreztük magunkat, több órát sétáltunk a természetben, hol erdőben, hol a tengerparti sziklákon... szuper volt!



Csináltunk jónéhány képet is, amiből a teljesség igénye nélkül feltettem párat:



Fent: egy falat tenger (öböl), bal oldalon a kikötővel (ami épp nem üzemelt).
Lent: ez már tényleg a Balti-tenger, parti sziklákkak és egy darabka erdővel



Ha már szóba került, néhány szó a Balti-tengerről: ahogy a lenti képen is látszik, az egyetlen kapcsolata az Atlanti-óceánnal a Dániánál lévő szoros(ok). Ebből következik (most a Wikipediából merítek :) ), hogy a Balti-tenger vízkészlete csak nagyon hosszú idő alatt, kb. 30 évente cserélődik ki.
Másik érdekesség, hogy a Balti-tenger vize az ide ömlő folyók és az óceántól való kvázi elszigeteltsége miatt kevésbé sós (a felszínen átlagosan 0,7%-os, de mélyebben elérheti a 1,5%-ot is), mint a tengerek általában (3,5%). A tenger északi részét álkotó Botteni-öböl egyes részei már édes víznek számítanak és ennek megfelelően édesvizi élőlények lakják.
Ez lehet az oka annak is, hogy télen, a nagy hidegben bizony be tud fagyni a tenger.



Az öböl, ahol voltunk egy piros ponttal van jelölve, Stockholmtól délre, kb. 100 km-rel.

További képek a kirándulásról:



Fent: még egy kis sziklás partszakasz a szárazföld irányába. Számomra hihetetlen volt, hogy amikor megérkeztünk, épp egy bikinis leányzó mászkált a kicsit odébb lévő homokos parton. Mi bezzeg fáztunk picit, amikor felélénkült a szél, pedig rajtunk volt póló és bőrdzseki is. Dehát itt ilyen népek laknak... :)
Lent: Nóri heverészik a parton... már régóta szeretne egy tengerparton napozós nyaralást, hát tessék! Kell ennél több?! ;)





Fent: ismét a Balti-tenger... a kis kitülemkedések a horizonton a tengerből kilógó sziklák, illetve szigetek (némelyiken még fák is vannak). Ilyenből millió van Svédország partvidékén, a legtöbb talán a Stockholmnál; maga a város 14 szigeten terül el, de a Stockholm környéki parton összesen mintegy 30.000 (igen, harmincezer) sziget található.
El is határoztuk, hogy ha egyszer lesz egy hajónk/csónakunk, akkor ki fogunk hajózni ezekre a kis szigetekre.
Lent: Nóri indul a vadonba...





Fent: ehhez hasonló megmásznivalókat találtunk a túristaösvényen. Egy kézzelkapaszkodni felfelé az igazi élmény, de a frissen vett sportcipőm remekül vizsgázott! Kb. itt döntöttük el, hogy nyáron túrázni fogunk, sokat és beruházunk egy túrafelszerelésbe is.
Lent: egy kiépített tűzrakó hely. Nem látszik túl jól, de a kép bal szélén lévő fára van akasztva a "tűzhelyhez" tartozó grillrács is! Azon már meg sem lepődünk, hogy nem lopta el senki sem, de hogy még le is volt takarítva, az már mindennek a teteje! Érdekes, hogy még csak 10 hónapja élünk itt, de ezek a dolgok, a "köztulajdon" ilyen szintű tiszteletben tartása és megóvása ilyen gyorsan a számunkra is természetessé vált. Mi is igyekszünk mindig, mindent abban az állapotban hagyni, ahogyan találtuk.
Mikor megláttam a rácsot a fán, pár másodpercig csak álltam és kb. erre gondoltam: "Milyen csodálatos, hogy itt élhetünk; annyira boldog vagyok!"





Fent: éppen lefelé "kapaszkodom". Kicsit furcsán tartom a bal kezem, de szerintem nem is olyan nagyon feltűnő, hogy valami hiányzik... próbáltam méltóságteljes maradni a Willy:s-es szatyorral, de... :)
Lent: a túra végállomása. Találtunk egy magasabb, kopár sziklát és ott napoztunk egy kicsit. A horizonton ismét a más említett szigetecskék, mögöttük a nyílt tenger.



Szerintem a lehető legjobb időben mentünk, mert egy felhő sem volt az égen, a tenger kristálytiszta volt, a fák pedig mostanában kezdhették el a friss, üdezöld tűleveleiket hozni... nagyszerű látvány volt a tél után! :)

Meglepetés
Vélhetően csak nekem ekkora öröm, de márciusban fizetésemelést kaptunk. Gyula is és én is (vélhetően mindenki más is).

Gyula esetét még megértem, de én 2 hónapja nem dolgoztam, így nem tudom mire vélni ezt a bruttó 1.600 Kr-ás (7,33%-os) emelést... mindenesetre nem jött rosszul! Köszönjük!

Ezek voltak a hírek, szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése