2012. szeptember 9., vasárnap

Helyesbítés, jogosítvány honosítás és segítőkész munkatársak

Először is helyesbítenem kell az előző bejegyzésben leírtakat:

Nem megszorításokról, illetve új szabályokról van szó, hanem az elfeledettek újra felszínre kerüléséről. Ezt szombaton - 2012.01.14. - tudtam meg, túlóra közben az egyik kollégától.

A dolog felelevenítése pedig azért volt szükségszerű, mert néhány kolléga kicsit elszemtelenedett és időnként szó nélkül hazament munkából. Szólni nem szóltak, mert van/volt bőségesen komptidjük és ha van, akkor annak felélése is automatikusan jár.

Ezt szűntették meg, illetve ennek megszűntetésést helyezték kilátásba a főnökeink, mondván így nem tudnak kalkulálni és különben is, ha már egy munkahelyről van szó, akkor legalább szóljunk valakinek, hogy elmentünk. Szerintem érthető, csak el kellett magyarázza az egyik srác, mert a főnök szájából hallva - miközben egy fél szelet pizza is kilógott belőle evés közben - annyira nem volt érthető minden apróság (pedig mint mindig, most is ott volt a lényeg elrejtve).

Tehát semmi komoly, semmi megszorítás, csak most már szólni kell, ha el szeretnénk menni munkából, illetve a szabadságot sem utólag kell bejelenteni, hanem lehetőleg 1-2-x nappal korábban... mik vannak?! :D

Mondanom sem kell, hogy pár embernek nem nagyon tetszett a dolog, de ez van... mi eddig is szóltunk, ezután is fogunk és Rickard is mondta, hogy nem fog nekem nemet mondani... minden OK!

Jogosítvány

Nem tudom leplezni örömöm, végre átvettem! :) Pont olyan, mint a magyar, de kicsit mégis más, több annál: az új életünk egyik mérföldkövét szimbolizálja (ez az első, teljes értékű, svéd iratom; az ID-m bevándorló ID, csak országon belül használható).

A hátoldaon a magyar jogosítványhoz nagyon hasonló táblázat található. A "B" kategória sorában van egy megjegyzésem, ami arra utal, hogy magyar jogosítványból lett honosítva és a magyar jogosítvány száma.

Ezen kívül van még jónéhány változás az enyémhez képest, de azok zömében azért vannak, mert 2002-ben lett jogosítványom, akkor még nem volt EU tag Magyarország, így nekem még nem EU szabvány jogosítványom lett.

Másik öröm, illetve módosítani való: mégsem 5, hanem 10 évre adják a svéd jogostványt is!

Jó tudni, hogy hiába járt volna le a magyar jogosítványom 2012 augusztusában (azt hiszem), a svéd a kiállítás napjától számított 10 évig érvényes. Tehát akinek már kártya alapú jogosítványa van (jobbára szerintem már csak ilyenek vannak), azoknak ráér megvárni a magyar lejártát, illetve lejárat előtt kb. 1 évvel kérni az újat, mert sajnos nem 3 nap, míg elkészül (hallottam olyat, akinek megvolt gyorsan).

Mivel vége lett a hercehurcának, leírom az ügyintézés pontos menetét is, hátha:

1. Kérni kell a Transportstyrelsen-től egy nyomtatványt, amin igényelni lehet a jogsi honosítást. Ez a http://www.korkortsportalen.se/ weboldalon kérhető.
Főoldal -> (felső menücsík) "Blanketter" -> (a felsorolás alatt) "Beställ blankett via e-tjänst" -> (a listából kiválasztani) "Ansökan om utbyte av utländskt  körkort" -> Itt be kell írni a PN-t (tehát ha nincs PNünk, akkor nem fog menni).
Ezután az adatbázisban lévő címre elküldik a nyomtatványt, amit ki kell tölteni, illetve a csekket 750 Kr-ról...

2. Pár napon belül meg is érkezik a nyomtatvány és a csekk. Ha komolyan gondoljuk a cserét, akkor rögtöb be is fizethetjük a díjat (ehhez bankszámla kell :), de talán egy bankban, postán is be lehet fizetni, nem tudom).
Ameddig nem érkezik be a pénz, hozzá sem nyúlnak az igénylésünkhöz!

A nyomtatvány kitöltése nem okoz különösebb problémát, kérdezik a nevünket, hol és mikor lett jogosítványunk, illetve milyen kategóriára. A magyar jogsiról át lehet másolni mindent, amit kérdeznek.

Ez után jön a csavar: a mellékelt válaszborítékba bele kell tenni a magyar jogosítványunkat, eredeti formájában (röviden: NEM fénymásolatot!); illetve valami bizonyítékot, hogy rég óta itt vagyunk. Én beküldtem az első levelemet a Skatteverkettől, amiben a PNt kaptam - 2008. október -, a lakás bérleti szerződést, illetve a munkaszerződésemet (nem kérték, lehet a kukában is landolt, de volt már, hogy meggyorsította a dolgokat, mikot látták, hogy dolgozom, ráadásul fastjobb-om van és nem élősködni jöttem).

3. Várunk, várunk és várunk... esetemben fél évet :) Zargatni kell őket, esetleg arra hivatkozni, hogy nyaraláshoz kellene a jogsi (autó bérléshez). Én ezt mondtam (igaz is), nagyon segítőkész volt az ügyintéző, másnap postázta a következő nyomtatványt :)

4. Meg is érkezett még egy visszaküldős valami. Ebbe kértek egy igazolványképet és egy aláírásmintát, valamint a jogosítvány elkészítésének díját (gondolom), ami további 150 Kr volt.
A fényképeket Nyköpingben csináltattab egy fotósnál, 4 db kép került 200 Kr-ba, tehát arányosan még 50 Kr költség jutott a jogsira.
Aláírtam, ragasztottam, visszküldtem.
Azt ígérték, hogy 1 hét múlva kapom is a jogsit... hétfőn küldtem el a levelet, pénteken kaptam egy másikat, hogy Flen-ben van a jogsim, mehetek érte... :)

5. Tehát kaptam egy levelet, amiben a területileg illetékes postára irányítottak, hogy csak személyesen, személyazonosság igazolására alkalmas iratokkal felvértezve mehetek a jogsimért. Ha esetleg nem lennének irataim, akkor jöhet velem valaki, aki hajlandó fővesztés terhe mellett igazolni, hogy az vagyok, akinek mondom magam.

6. Elmegyünk a postára, odaadjuk a kapott levelet és várunk kb. 20 mp-et. Ügyintéző kiveszi a borítékból a jogsinkat, összehasonlítja az aláírásokat (a jogsin és a postán is alá kellett írni valamit). Ez nálam mindig kritikus pont, mert nem tudok két egyformát produkálni :D
Ezek után, biztonság kedvéért a fényképet is összehasonlítja a fejmmel, végül némi mosoly kíséretében átadja a borítékot (benne új szerzeményemmel).

Sosem tudom, hogy a mosoly kedvességből vagy elfojtott röhögésből adódik (mondjuk amiért úgy töröm a svédet, mint úthenger a ropit; esetleg azért, mert olyan... viccesen-rusnya fejem van :) ).

De a lényeg, hogy kész van és itt van! :)

Munkatársak

Már megint a szokásos lemez... megint kértem és megint szó nélkül segítettek...

Kérdeztem az egyik - macska típusú háziállattal rendelkező - kollégát, Tinát, hogy hol tudnánk Muffinnak oltást szerezni. Voltam Nyköpingben, de az ottani kisállatklinikán nem tartanak nyuszinak oltást :(

Megkérdeztem Tinát, hátha tud valami okosat mondani. Tudott. Adott két telefonszámot, az egyiket Flen-ben, a másikat Katrineholmban. Mikor megkérdeztem, hogy vajon beszélnek-e angolul, mert ezt azért jobb - nekem könnyebb - lenne úgy megbeszélni, habozás nélkül felhívta őket.

Sokkal messzebb sajnos nem jutottunk, mert éppen nem volt ott a beszerző, de másnap újra próbáltuk. Akkor pedig ebédelt :)
Előbb-utóbb csak sikerül!

Szerk.: Sikerült! :) Kombinált vakcina nincsen Svédországban, de külön-külön van a két oltás. Az évente adandó 200 Kr, míg a féléves 350 Kr. Tehát évente 900 Kr lesz a nyuszi oltása. Nem olcsó, Magyarországon a kombinált 10.000 Ft (2*5.000 Ft), itt pedig 31.500 Ft (kb). Nem baj, kell és kész, bár az orvos szerint itt nem nagyon oltatják a nyuszikat...
Küldenek leírást is, amit angolul kért Tina, mondván azt úgyis jobban értem. Korrekt, nem?

A másik élmény az volt, amikor Gyulával beszélgettünk arról, hogy érmegyűjteményemben nincsenek finn érmék. Kérdeztem, hogy vajon honnan lehetne szerezni régi, finn Márkát. Azt mondta, kérdezzem meg Jarkko-t.

Miután kicsit kerülgettem, végül csak rászántam magam és megkérdeztem. Először nem nagyon értette a dolgot, mert ott most Euro van, minek nekem a régi Márka. Nagy nehezen - swenglish-ül - előadtam, hogy gyűjteménybe kellene. Azt ígérte, hogy megnézni otthon van-e neki és ha talál, akkor odaadja. Kérdeztem mit kér érte, természetesen semmit. Ez történt csütörtökön... aznap még kérdeztem, hogy jön-e szombaton túlórázni, azt mondta szeretne (ezt minden héten megkérdezzük egymástól :) ).

Össze is futottunk szombaton - nem volt nehéz, mert a szomszéd gépen dolgozik :) -, hozta is egy borítékban az érméket. Szépen kiválogatva minden típusból 1-et, ahol két különböző is volt (pl. 2 db különböző 1 Márkás), ott mindkettőből hozott. Mondta, hogy létezett még egy 10 Márkás fémpénz is, de nem találta meg, viszont hozott egy papír 10-est...

Így lettem gazdagabb 7 db régi finn érmével, illetve 1 db 10 Márkás papírpénzzel.

Érdekes volt, mert mikor nagyon hálálkodtam, látszott az arcán, hogy örömmel segített.

Kezd viszont kellemetlen lenni a számomra, hogy eddig, az itt töltött majdnem 8 hónap alatt - huhh, itt vagyunk egy ideje, de most jutott csak el igazán a tudatomig, hogy nyolc hónapja - csak kaptam és kaptam ezektől az emberektől.

Elfogadást... segítséget... türelmet... kedvességet...

Valahogyan viszonoznom illene. De mit adhatnék azoknak az embereknek, akiknek hozzánk képest mindenük megvan?!

Ha már szóba került: érmegyűjtés...

Nem túl rég óta csinálom és nem is túl szakszerűen. Olvastam a neten, hogy bizonyos esetben a patinásság növeli az értéket... az én szememben viszont nem :) A szép, tiszta, jó állapotú érméket szeretem, illetva ha a kezembe kerül egy jobb állapotú érme egy már meglévő fajátból, akkor azonnal cserélem. De ez legyen az én problémám :)

Nem túl nagy a gyűjtemény, 391 db érmét számlál. Beszéltem egy-két ismerőssel még Magyarországon, nekik ezres gyűjteményük van... hozzájuk képest az enyém csak egy utazásból visszamaradt fémpénzkupac :) De nem is ez a lényeg, majd idővel szépen gyarapodni fog.

Sok érmét nagyapámtól "örököltem", azoknak jobbára eszmei értékük van a számomra. Van 1-2 értékesebb is, ezüst ausztrál 50 centes; Kossuth 5 Ft-os (szintén ezüst, Gyulától kaptam).

Nagy vágyam egy 1 unciás Krugerrand, de azt hiszem arra még várni kell :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése