2013. november 17., vasárnap

Dolgok, amiket viszont szeretünk

Ha már az előző bejegyzés inkább negatívabb hangulatú lett, akkor álljon itt egy lista olyan dolgokról, amiket kifejezetten szeretünk Svédországban.

Tervezhető jövő
Jelen gazdasági helyzet ugyan nem támasztja ezt egyértelműen alá, de Svédország jellemzően olyan hely, ahol ha nem történik katasztrófa, akkor az ember kényelmesen el tud jutni a nyugdíjig. Ebben nem kis szerepe van az államnak és az általam korrektnek tartott vállaltvezetésnek.
Remélem igazam lesz hosszú távon is :)

Közbiztonság
Erről hallani jót és nagyon rosszat is. A mi tapasztalatunk az, hogy itt azért jóval nagyobb a közbiztonság, mint Magyarországon volt (én ugye a VIII. kerületbe jártam főiskolára, az megér egy-két misét).

Anyagi biztonság (egyszerűbben: a pénz :) )
Nyilvánvalóan az egyik legfontosabb dolog az ember életében az anyagi biztonság. Nem minden, mert mit ér a pénz, ha az ember megbetegszik... de betegnek lenni pénz nélkül még rosszabb lehet.
Itt lehetőségünk van olyan életszínvonalon élni, amivel elégedettek lehetünk. Amiből telik autóra, lakásra, utazásra, és majdnem bármire, a realitásokon belül.

Az emberek
Sokan vetik Skandinávia szemére, hogy az emberek ridegek, bár ez nem teljesen igaz. Nem fogadják lelkendezve az újakat, meg kell dolgozni a barátságukért. Ha ezt elértük, akkor semmivel sem rosszabb barátok vagy ismerősök, mint a magyarok vagy olaszok.
Viszont nem tolakodóak. Nem zargatnak mindenféle hülyeséggel, nem próbálják meg lenyomni százhuszadik alkalommal is a problémáikat a másik torkán. Nem traktálnak folyamatosan politikával, alkoholizálással, nem pletykálnak. Úgy vettem észre, hogy akkor beszélnek, ha kérdezik őket. Ez a mentalitás sokkal közelebb áll hozzám...

Éghajlat
Ezért lehet meg fognak kövezni, de én szeretem a svéd időjárást. Na nem elsősorban a -30 fokos telet, ami azért elég ritka és nem tart sokáig (utoljára 3 éve volt ilyen hideg), hanem a kellemes, hűs nyarat a maga 22-28 fokával. Mindig fúj egy kis szél a tó mellett, ami kényelmesen elviselhetővé teszi a déli "kánikulát" is.
Az ősz is csodálatos a milliónyi színével, ahogy a nem-örökzöldek megszabadulnak az adott évi "bundájuktól".
Télen nincs latyak. Leesik a hó és a legtöbbször meg is marad tavaszig. Időnként kicsit megolvad, akkor jégpáncél keletkezik az úttesten, de a szögesgumi mindent megold.

Szögesgumi
Ha már az előző pontban szóba került, a szögesgumi is óriási találmány. Nincs csúszkálás, nincs probléma, csak a tapadás az úthoz. Biztos vagyok benne, hogy nem egy embert és vadállatot mentett már meg ez a szerkezet.
Annak pedig semmi nyoma, hogy az aszfaltot tönkretenné... vagy nem annyira, amennyire ezt mondák rá a külföldiek.

A tájak
Mindig a hegyek, sziklák, tavak és erdők vonzottak. Ezek mindegyikéből annyi van itt, hogy az már szinten sok is.
Utánanéztem, a fleni kommunban 178 db tó található, így a területének kb. 11%-a vízfelszín.
Van két tenger (rendben, nem az az igazi fürdős fajta :) ), északon hegyek és sarki fény. 

Gyógyszer a boltból
Ez az egyik dolog, ami szerintem nagyon élhetővé teszi az országot. Nem kell mindenáron a gyógyszertárba menni azért, hogy a vény nélkül kapható dolgokat megvehessük. Fájdalomcsillapítók, megfázásra különféle készítmények és hasonlók. Nem kell elautózni 20-30km-re, hanem a helyi kisbolt / benzinkút polcáról le lehet venni őket.
Sosem értettem, hogy ezt a kezdeményezést miért kellett anno Magyarországon megfúrni... birka dolog volt, szerintem.

4 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Az pont nem, de voltak ott is óráim. Voltam Keletis és Kandós is. Előbbit be is fejeztem, onnan van egy hintalóetető szakos diplomám (plüssállattenyésztő szakirányon), illetve a Kandón 1,5 évig jártam villamosmérnök BSc szakra, de időközben kijöttünk Svédországba, így az abbamaradt.
      Majd itt folytatom, illetve szerintem inkább gépész vonalon megyek tovább, ha megszereztem a kellő nyelvismeretet és találok távoktatós kurzust.

      Törlés
  2. Az éghajlat nekem is bejönne. Vicces, mert Olaszországot szeretem, de Skandinávia időjárása sokkal közelebb áll hozzám. Az, hogy megmarad a hó, a gyerekkoromra emlékeztet, amikor még tényleg egész télen lehetett hóembert építeni, hógolyózni.

    A tervezhető jövő meg iszonyú fontos...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is így gondolom. Bár sosem lehet tudni. Nálunk éppen munkahiány van, de reméljük nem tart sokáig. Volt már ilyen, volt már rosszabb is. A kollégák nem aggódnak, akkor nekem sem kell szerintem.

      A 2008-as válság legsötétebb időszakában is csak annyit csinált a cég, hogy heti 4 napra csökkentette a munkaidőt (80%) és 90%-ra a fizetést. Ez ment fél évig, utána, amit jobb lett, kifizette a dolgozóknak azt az elmaradt 10%-ot (6*10%-ot). Erről jelen pillanatban még nincsen szó...

      Ezt leszámítva a jövő valóban tervezhető, még azt is tudni lehet, hogy hány älg fog átmenni az úton hazafelé :)

      Törlés