2013. január 1., kedd

Flenről pár szó

Flen városa a Flens kommun székhelye, 445 hektár területen helyezkedik el.
2010-ben 6.229 lakosa volt, ami már egy nagyságrenddel több mint Bettnának (2010-ben 412 lakos).

A városi rangot 1949-ben nyerte el, mikor vasúti csomópontot létesítettek itt. Azóta is közvetlen összeköttetése van Stockholmmal, átszállás nélkül mindössze 1 óra alatt a fővárosban lehet az ember. Egy felnőtt jegy ára ma - 2012.12.30. - 126 és 132 korona között változik (nem tudom mi alapján), ami kb. 4.300 Ft.
1971 óta központja a Fleni járásnak.
 
A város 120 km-re délre található Stockholmtól és kb. 50 km-re nyugatra Nyköpintől. Közeli nagyvárosok: Katrineholm (27 km), Eskilstuna (44 km).
 
Másik nevezetessége, hogy itt van a világ legészakibban fekvő borászata is.

A várost összesen négy tó veszi körbe (a  Gårdsjön - itt fogunk lakni, az Orrhammaren, a Taljasjön és ... a negyediknek nem tudom sajnos a nevét).
 
A Gårdsjön körbesétálható, kb. 5 km hosszú "túra". Picit távolabb, tőlünk úgy 2 km-re található a Stenhammaren nevű kastély, ami a svéd király - Carl XVI. Gustaf - egyik nyári rezidenciájaként szolgál. A kastély egy 2000 hektáros területen helyezkedik el, amiből 1200 hektár erdő.
A kastély főépületét 1658-ben építették, de a területet már az 1300-as évek óta ismerik (akkor még Slädhammar néven).
 
Néhány kép a városról:

 
Fent: Flen Salsta nevű városrésze, bal oldalon a Gårdsjön (forrás: www.flen.se)
Lent: A Stenhammaren nevű kastély főépülete (forrás: WikiPedia)



Fent: a városközpont, madártávlatból. Bal oldalon alul a Coop, középen lakóházak, bank és az AU-Centrum. (forrás: www.flen.se)
Lent: a vasútállomás főépülete (forrás: www.fastighetsbyran.se)

 
Voltunk megnézni reggel a lakás környékét. Gondosan végignéztük a lakókat (a neveiket) és megkönnyebülésünkre a lépcsőházunkban lévő 5 lakásban 3 svéd lakik és két bevándorló (ebből az egyikek mi leszünk). A felettünk lévő lakásban is svéd lakik, ami jó jel zajosság szempontjából.
 
Képek az új lakás környékéről:
 
 
Fent: a bejárat mellől a tó. A távoli ablak a hálószobáé, a közeli (fél) ablak a fürdőszobáé.
Lent: (középső sor ablak): jobboldali kettő a konyháé, baloldali kettő a nappalié. Az alattunk lévő szinten hyresgästroom van, amit az itt lakók vendégei tudnak kibérelni (valószínűleg elég olcsón). Így megoldható nagyobb rokonság / baráti kör meghívása is, van hol aludni.
 
 
 
 
Fent: az épület másik (parkra néző) oldala, háttérben a tóval. Rengeteg a zöld terület...
Lent: két, szomszédos épület közötti park, fákkal, sziklákkal és az elmaradhatatlan tóval :)
 
 
 
Fent: szinték a kér épület közötti parkban van egy nyilvános (közös) tűzrakóhely, kukával, padokkal. Bárki bármikor használhatja, ha utána feltakarít maga után (bármilyen meglepő, fel is takarítanak).
Lent: a tóra néző 4 ablakból valami hasonló lesz a kilátás. Pont szembe sütött a Nap, nem volt ideális a fényképezéshez :(
 







6 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Szia Ági!

      Az biztos, hogy nem utolsó a kilátás! A szomszédság is ígéretesnek tűnik, áll egy Jaguar X-type pont az ablakunk előtt (biztosan a mi lépcsőházunkban lakik a gazdája). :)
      Reméljük minden rendben megy majd holnap az aláírásnál és akkor kezdhetjük a pakolászást :)

      Törlés
  2. Szép helynek tűnik!

    Én úgy hallottam, hogy Flenben van egy "menekült tábor", ami miatt elég sok arrafelé az utcán bóklászó menekült. Erről esetleg van valami infód?

    Attila

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Köszönjük! A hely gyönyörű, reméljük a szomszédok is csendesek lesznek... :)

      Menekült tábor ügyben annyit tudok mondani, hogy a 80-as években biztosan volt itt ilyesmi, mert az egyik kollégám még ott volt elszállásolva, mikor kijött családostul.
      Jelenleg nem tudok róla (kerestem is a neten, de nem találtam semmit), hogy lenne a klasszikus értelemben vett láger, de az tény, hogy nagyon sok itt a bevándorló.
      A közbiztonság ettől függetlenül jónak számít, utcán lézengő emberek nem nagyon vannak; mindenki megy valahová... :)

      Törlés
  3. Hát,Barna...Akkor Szia!
    Szeretek olvasni.A Határátkelőn "botlottam" Beléd,mert határozottan
    vonz a külföldi munkavállalás és olvasgattam a tapasztalatokat.Onnan tértem át a blogodra,és végigolvastam a legelső bejegyzéstől az utolsóig.Nem esett nehezemre!Sőt!!:D Kifejezetten élveztem.
    Először azért olvastam az Általad írtakat,mert kiváncsi voltam,hogy egy CNC-snek mik a lehetőségei,utána már csak élveztem a kalandokat.
    Egy kérdéssel fordulnék Hozzád:Svédországban hogy állnak az olyan munkavállalókhoz,akik nem akarnak állandóra kiköltözni?Csak ,mert a Párom nem akar külföldön élni,viszont az mindkettőnknek elfogadható megoldás lenne,hogy 3 hét meló után(kb 180-190 óra)egy hét szabira hazajönnék.Elsősorban nem a pénz a legfontosabb számomra,mert itthon megvan ház,autó,motor-adósság nélkül.Inkább az angolom fejleszteném(10 éve szereztem alapfokot,sejted mi maradt belőle..:D,most kezdtem megint tanulni),valamint érdekel más kultúra,idegen emberek és szituációk,hogy élnek,mit esznek,hogy sírnak-nevetnek.
    Magamról:38 éves,Nős,Gyermektelen,büntetlen előélet.Nem dohányzó,no drog,megbízható és toleráns.
    Szakmai:G-kódos programokat írtam az előző helyemen NCT gépeken,az egyik 4 tengelyes volt(XYZA),Repülőgép-,busz alkatrészeket,Gőzturbina lapátokat csináltunk.
    A jelenlegi helyemen Heidenhain iTNC 530-at írom,-jóval könnyebb a párbeszédes nyelv- Deckel Maho gépeken,635-835 és 1035 munkaterűeknek.
    Természetesen a le is gyártom az alkatrészeket,hiszen elsősorban gépkezelő vagyok,méghozzá magabiztos és óvatos,de ez sztem alap.Aki nem tud vezetni,az ne üljön egy 50 milliós Ferrari kormánya mögé,nem?
    Itt mérőműszereket alkatrészeit gyártunk,és azokot össze is szerelik egy másik épületben mellettünk.
    Sorozatgyártásban sosem vettem részt(hála égnek),mindig az egyedi gyártás ment nekem.Jelenleg nem is egyedi,hanem már szinte prototipusokat csinálunk,mert a legnagyobb szériám kb 6 db-os volt az elmúlt fél évben.
    Legtöbbszőr 1-2 darabosak mennek,legyártom őket a űszaki rajz alapján,beszerelik,aztán rájönnek a mérnökök,hogy kicsit másmilyennek kellene lenni,és újratervezés után már egy módosított verziót gyártok.A méretük nem akkora,mint a Te alkatrészeid.a legnagyobb,amit csináltam 650x200x120 mm volt,de nem félek a nagyobb gépektől vagy munkadaraboktól.Általában aluminium és rozsdamentes acél darabokat készítek(KO33 -38),meg néha müanyag(POM) és réz alkatrészeket.Élvezem.
    Hát,kb ennyi.
    Szóval,megtennéd,hogy utána érdeklődnél annak,amit fent kérdeztem?
    Előre is köszönöm,akár privátban is válaszolhatsz(mihalyzotya@citromail.hu),vagy ha itthon vagy ,akkor össze is futhatunk,ahol jó Neked,mert én meg Törökbálinton lakom:D
    Üdv
    Z.
    UI 1:kezed hogy van?
    2:Jan 1 óta nem volt bejegyzés!6-a van...:D

    VálaszTörlés
  4. Szia Barna,
    ár sok Svédországi blogba belekukkantottam, de egyiket sem olvastam végig. A tied az első:) Miután elolvastam a cikked a Határátkelőn, átkattintottam a blogodra és úgy olvastalak, mint egy jó kis kalandregényt:) Sajnálom a baleseted és gyors gyógyulást kívánok. Engem nagyon érdekel a svéd élet és a te blogodban pont a nekem tetsző stílusban olvashattam mindenről, nem től komolyan, de nem is túlhumorizálva:) Kedves, szimpatikus fiataloknak tűntök, sztem remek életetek lesz ott kint. Továbbra is érdeklődéssel olvaslak, csak így tovább! Sok sikert és boldog napokat az új lakásban!

    VálaszTörlés