2012. december 9., vasárnap

Költözés Flenbe - lakásbérlés menete

Nemrég megszületett a végső döntés: Flenbe fogunk költözni!

Már korábban is írtam róla, hogy szeretnénk valamivel nagyobb városba költözni, mert a bettnai élet a maga null-kihívásával és a reménytelen szórakozási lehetőségeivel 1, 5év után kezd kissé nehézkessé válni.
A nyugalom, a természet közelsége és a békés, szelíd, idős svédek hiányozni fognak, viszont élhetőség, szórakozási lehetőségek, baráti kapcsolatok tekintetében mindenképpen szükséges a váltás, ha nem szeretnénk az ingerszegény környezet miatt idő előtt elsorvadni az unalomtól.

Eleinte persze más volt minden, akkor még itt laktak anyósomék a fölöttünk lévő lakásban és ha társasági igényünk támadt, csak fel kellett ballagni papucsban. Nyáron viszont saját házba költöztek, mi pedig (ha csak minimális mértékben is) elszigetelődtünk.
Szomorkodásra azért semmi okunk nem volt, nem is kattantunk be, nem lettünk depressziósak sem, mindössze unatkozunk, de nagyon...

A költözés mellett szóló egyéb érvek: több szolgáltató (éttermek, uszoda, bowling-pálya, bank, boltok, orvosi rendelő, állatorvos...); Nórinak nem kell minden nap autóznia az iskolába.
Járhatok a kollégákkal dolgozni, ami nem hátrány, mert egyrészt nem kerül semmibe (ad a cég 500 Kr-t utazásra, azt odaadom a sofőrnek és így neki is megéri és nekem is), másrészt kapcsolatokat tudok építeni, beszélgetni, fejleszteni a nyelvtudásomat.

A lakásbérlés / költözés menete (megpróbálom minél jobban részletezni a folyamatot):

1) A döntés meghozatala a költözésről. Ez tűnik a legkönnyebb és a legnehezebb résznek is. Egyrészt át kell rágni alaposan, hogy hova, mikor, hogyan, miért költöznénk. Mit várunk a változástól, mit nyerünk és mit veszítünk vele (ez a nehéz része). Nem olyan egyszerű, mint elsőre látszik, de igazából nem kell hozzá semmi sem, csak akarni (ettől viszont könnyű).

2) Ha már tudjuk, hogy hova mennénk, akkor meg kell keresni a megfelelő céget - esetünkben a Flens Bostads AB-t -, hogy kiderüljön milyen lehetőségeink vannak. Ez a cég elvileg a kommun cége, állami lakást fogunk bérelni.
Esetünkben szóba sem jöhet, hogy másodkézből béreljünk, mert nem szeretnénk senkitől sem függeni, ráadásul az biztosan drágább is lenne: valaki bérel egy lakást X-ért, majd tovább kiadja X+500-ért. Nyilván ezt az 500-t megspórolnánk, ha lehet :)

3a) Jelentkezni a szabad vagy hamarosan felszabaduló lakásokra. Ez tulajdonképpen a sorbanállás intézménye. Ha van hol lakni, akkor nem nagy ügy, csak várni kell.
 
3b) Idő közben kaptunk e-mailt, hogy a korábbi jelentkezéseinknek megfelelő lakás meg fog üresedni és ha szeretnénk, akkor jelentkezhetünk erre is. Meg is tettük!

4) Bemenni a kommunhöz vagy a lakást kiadó céghez. Ez azért lehet fontos, hogy lássák miféle emberek vagyunk. Jobb nem csak egy külföldi névnek lenni a listában, hanem rendes, dolgos, fehér embernek.
Bár semmi konkrét előnyre nem tettünk szert, de megnyugtattak, hogy mivel van fast-jobbom, megbízhatóbbnak számítok a többségnél, hiszen a legtöbb ember (bevándorló), főleg Flen-ben, segélyen él. Mi mindenképpen előrébb leszünk a listán.
 
5) Várni, várni és várni...
Jó lenne még decemberben találni lakást és aláírni a szerződést, mert 3 hónap felmondási idő van a legtöbb esetben (nekünk is) és ezt valamiért mindig a következő hónaptól számolják. Ez azt jelenti, hogy ha még decemberben le tudjuk mondani a bettnai lakást, akkor is ki kell még fizetni a márciusi lakbért ide. Ezért is keresünk olyan lakást, ami majd csak akkor fog megüresedni.
Segítség viszont, hogy ha megtaláljuk az "igazit", akkor azt bérelhetjük áprilistól is, tehát nem kell a "lefoglalt" lakást azonnal kifizetni vagy bérbe venni.
 
Most itt tartunk...
 
6) Megnézni a szabad lakásokat és választani. Ez sem könnyű feladat... :) Csak olyan lakásokra jelentkeztünk, amik kellemes környéken, viszonylag a központban vannak. Flen mondjuk nem túl nagy, nehéz félreeső helyet találni :) Az egyikre elsőként jelentkeztünk, reméljük szerencsénk lesz. Kicsit drágább, mint a mostani lakás (500 koronával), de nem kell utazásra költeni Nórinak, nekem pedig a cég fizeti majd a bejárást.
Ezzel párhuzamosan fel kell majd mondani a lakást, hogy ne fizessünk majd dupla lakbért.
 
7) Költözni. Ez lesz a legkellemesebb és az egyik legmacerásabb dolog. Bérelni kell majd egy kisebb teherautót, azzal el tudjuk vinni a nagyobb dolgokat egy körrel, az apróságokat pedig majd a kocsival.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése